Program wychowawczo- profilaktyczny Przedszkola Samorządowego
w Mikołajkach Pomorskich
Wrzesień 2020 r.
Podstawa prawna:
1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), ogłoszona dnia 11 stycznia 2017 r., obowiązująca od dnia 1 września 2017 r.
2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. ,poz. 356)
Z dniem 1 września 2017 r. na mocy przepisów ustawy Prawo oświatowe wprowadzono warunki umożliwiające wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły. (art. 4 ust. pkt 24 oraz art. 26). W definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawie programowej kształcenia ogólnego (art. 4 pkt. 24) rozszerzono zakres zadań o treści wychowawczo- profilaktyczne dla szkoły, w tym do realizacji na zajęciach z wychowawcą. Wprowadzono definicję wychowania: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane
i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt 3 Ustawy Prawo oświatowe).
Zgodnie z przepisem art. 26 ustawy Prawo oświatowe opracowano Program wychowawczo profilaktyczny zawierający treści i działania o charakterze wychowawczym
i profilaktycznym.
Podstawowym celem i założeniem programu wychowawczo-profilaktycznego jest kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw oraz wyposażenie w niezbędne wiadomości
i umiejętności w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie, a także w zakresie bezpieczeństwa, rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom we współczesnym świecie, oparte na współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Cele szczegółowe programu:
1. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami, polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.
2. Budowanie systemu wartości tj. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności, odróżniania dobra od zła, szczerości, przebaczenia, cierpliwości.
3. Nabywanie wiedzy i umiejętności umożliwiających prowadzenie zdrowego stylu życia.
4. Nabywanie umiejętności prawidłowego podejmowania i pełnienia ról społecznych adekwatnych do etapu życia i rozwoju osobowego, w tym kształtowanie postaw prospołecznych również poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu.
5. Rozwijanie umiejętności kulturalnego współżycia z ludźmi, stosowania form grzecznościowych.
6. Wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności jako czynnika motywującego do kontynuacji określonego stylu życia.
7. Wyposażenie dzieci w niezbędne wiadomości i umiejętności z zakresu dbania
o bezpieczeństwo swoje i innych.
8. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
9. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zwracania się
o pomoc do osób dorosłych.
Cele programu wyznaczają kierunki działań wychowawczo- profilaktycznych
w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego tj.: samoobsługa, zabawy samorzutne, zajęcia i zabawy zorganizowane, spożywanie posiłków, spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu, imprezy, uroczystości.
Aspekty realizacji celów skierowanych do dzieci zostały opracowane w odniesieniu
do relacji z innymi ludźmi i ujęte w formie następujących zadań:
1, | Kryteria sukcesu | Sposoby realizacji | |
2. | Jestem koleżeński | - Uznawanie prawa innych do zabawy, uczestnictwa w zajęciach, rozmowach; - Współdziałanie z rówieśnikami; - Szanowanie działalności oraz własności innych; - Dzielenie się zabawkami lub czasem korzystania z danej zabawki; - Czerpanie radości z dawania , przygotowywania niespodzianek; - Serdeczne odnoszenie się do innych osób; - Poszanowanie i akceptacja inności, tolerancja i wrażliwość na drugiego człowieka. |
- Zawarcie kontraktu grupowego – Ustalenie zasad reguł postępowania, zgodnej, bezpiecznej zabawy; - Promowanie przykładnych relacji osobowych, Zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne; - Indywidualne rozmowy z dziećmi; - „Co się dzieje, gdy ktoś nie dotrzymuje umów?” - Zrozumienie przez dzieci, że aby przebywać i bawić się z innymi potrzebne jest przestrzeganie zasad; - Budowanie świata wewnętrznych przeżyć, doświadczeń i ocen; - Omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne; - Odgrywanie scenek ilustrujących właściwe zachowanie ; - Przewidywanie ,,co by było gdyby…” - Przygotowywanie miłych niespodzianek kolegom (np. laurka z okazji urodzin); - „W czym jesteśmy podobni, a w czym się różnimy?” - Dostrzeganie różnic - Udzielanie przez dzieci pomocy koleżankom, kolegom w różnych sytuacjach; opieka nad młodszymi, słabszymi lub nowymi kolegami; |
3. | Kontroluję swoje zachowanie |
- Wskazywanie tego, co dobre a co złe; - Rozpoznawanie - Eliminowanie zachowań agresywnych |
- Słuchanie opowiadań, bajek, w których wyeksponowane jest dobro, prawda, miłość ocena postępowania bohaterów; - ,,Miny i minki”- wyrażanie, rozpoznawanie - Bajki terapeutyczne; - ,, Czasem jest mi dobrze, czasem jest mi źle”- poznawanie różnych uczuć, próby radzenia sobie z nimi; - Systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań, argumentów dotyczących własnych odczuć, ocen, liczenie się z odczuciami innych; |
4. | Jestem kulturalny | - Uważne słuchanie, nieprzerywanie wypowiedzi innych; - Stosowanie zwrotów grzecznościowych; - Kulturalne zachowanie się przy stole, podczas spożywania posiłków; - Prawidłowe posługiwanie się sztućcami; - Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce; - Kulturalne zachowanie się podczas wycieczek, koncertów, przedstawień teatralnych; |
- ,,Poznajemy zalety savoir- vivr’u”- historyjki, wypowiedzi, odgrywanie scenek; - ,,Urządzamy przyjęcie’’- zabawa tematyczna; - ,,Czarodziejskie słowa”- używanie na co dzień form grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję; - Poznawanie opowiadań, wierszy , piosenek na temat używania i znaczenia zwrotów grzecznościowych; - Uczestniczenie - Uwrażliwianie na potrzeby innych- np. spokojne i ciche zachowanie się , gdy inni odpoczywają, źle się czują; opieka nad słabszymi lub nowymi kolegami; |
5. | Dbam o swoje zdrowie i bezpieczeństwo |
- Reagowanie na sygnał nauczyciela; - Ostrożność w kontaktach z osobami obcymi; - Rozumienie zakazu spożywania nieznanych substancji i lekarstw - Ostrożność w kontakcie ze zwierzętami ; - Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze; - Przestrzeganie zasad bezpiecznego - Przestrzeganie zakazu manipulowania różnego rodzaju sprzętem elektrycznym, gazowym, wodociągowym - Wyrabianie świadomości szukania pomocy – Poznanie technik radzenia sobie - Znajomość adresu zamieszkania; adresu przedszkola - Dbanie o wygląd, higienę osobistą oraz czystość otoczenia |
- ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”- zabawy - ,,Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych’’- zabawy dramowe, scenki sytuacyjne, utwory literackie - ,, Jak dbać o zdrowie?’’ - spotkanie z lekarzem - ,,Pielęgniarka radzi”- spotkanie z pielęgniarką; - ,,Policjant ostrzega”- spotkanie na skrzyżowanie; symulacje w sali; - ,,Jestem przyjacielem przyrody”- cykl zajęć |
6. | Dostrzegam swoje mocne strony |
- Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych; - Odpowiedzialność za swoje postępowanie, zachowanie; - Radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach; - Odkrywanie własnych talentów i rozwijanie uzdolnień; - Podejmowanie nowych zadań, pozbywanie się lęku w dążeniu do celu; - Wiara we własne siły i możliwości; - Wykazywanie inicjatywy w działaniu; - Nie uleganie wpływom, umiejętność obrony swojego zdania, systemu wartości; |
- ,,Potrafię być twórczy”- nauczenie dzieci realizowania własnych pomysłów oraz koncentracji uwagi. - ,,Co już potrafię?”- poprawa samooceny dzieci poprzez skupienie uwagi |
7. | Wiem, kim jestem, kim są moi rodzice, gdzie mieszkam. |
- Wiedza o sobie i swojej rodzinie; - Uczestnictwo |
- ,,Moja rodzina, mój dom, moje miasto”- zajęcia edukacyjne, rozmowy, zabawy. - „Patriotyczne śpiewanie” uroczystość z okazji Święta Niepodległości; - Wykonywanie kotylionów, dekoracja przedszkola i sal w barwach narodowych; o tematyce patriotycznej, słuchanie wybranych pieśni patriotycznych z nagrań CD i innych; - Spacery, wycieczki po swojej miejscowości, swoim regionie. |
Wzory zachowań, kształtowanie norm, zasad, wartości w zdecydowanej mierze odbywa się w środowisku rodzinnym wychowanków. Niezbędne jest zatem współdziałanie obu środowisk- rodzinnego i przedszkolnego.
Zamierzenia programowe w stosunku do rodziców wychowanków:
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania:
Ewaluacja
W ewaluacji uwzględnia się odczucia wychowanków, opinie rodziców, nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola.
Sposoby ewaluacji:
Program wychowawczo-profilaktyczny przeznaczony jest do realizacji dla dzieci 3 -6 letnich. W programie nie uwzględniono podziału na grupy wiekowe pozostawiając nauczycielom swobodę w doborze treści, uzależnioną od zainteresowań dzieci, ich możliwości percepcyjnych i dojrzałości emocjonalno-społecznej.
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzone w zależności
od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych jakimi dysponuje przedszkole.