OGÓLNE ZASADY UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ w Przedszkolu Samorządowym w Mikołajkach Pomorskich
OGÓLNE ZASADY
UDZIELANIA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
w Przedszkolu Samorządowym w Mikołajkach Pomorskich
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest dla dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, specyficznymi trudnościami rozwojowymi lub innymi potrzebami związanymi min. z zaniedbaniem środowiskowym, sytuacją kryzysową, chorobą przewlekłą czy zmianą środowiska edukacyjnego oraz dzieci przejawiających uzdolnienia. Udzielanie pomocy organizowane jest we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, placówkami doskonalenia nauczycieli.
Zasady i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Regulamin udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Jaki jest cel pomocy psychologiczno - pedagogicznej?
- zaspokojenie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych,
- zainteresowanie rodziców dziecka jego trudnościami lub przejawianymi uzdolnieniami,
- udzielanie fachowej pomocy dziecku,
- udzielanie rodzicom wskazówek do pracy w domu, zaangażowanie w pracę
z dzieckiem, - zapobieganie pogłębianiu się trudności,
- rozwój uzdolnień,
- zapobieganie niekorzystnym zmianom w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym
- przedszkolaka takich jak: niechęć do udziału w zajęciach, niechęć do przychodzenia do
- przedszkola, wybuchy złości lub wycofywanie się i inne.
Na jakiej podstawie nauczyciel stwierdza trudności lub uzdolnienia?
Do zadań nauczycieli należy rozpoznawanie i ocena możliwości psychofizycznych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Przepisy prawne dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podkreślają znaczenie obserwacji przeprowadzanej przez nauczycieli i specjalistów na terenie przedszkola, którzy dokonują diagnozy.
Do oceny rozwoju dziecka nauczyciele wykorzystują różne metody:
- obserwacje pedagogiczne
- analizę wytworów dziecka
- próby diagnostyczne
- eksperymenty pedagogiczne.
Nauczyciele mogą także tworzyć własne narzędzia i skale obserwacyjne. Na badania psychologiczne (prowadzone tylko przez psychologa) rodzice muszą wyrazić zgodę.
Etapy udzielania pomocy dziecku:
Dziecko przejawiające trudności:
- analiza arkusza obserwacji (opartego na prawidłowościach rozwojowych dziecka), wytworów dziecka oraz innych prób diagnostycznych
- poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i ewentualnych trudnościach
- przeprowadzenie wywiadu z rodzicem, współpraca w celu ustalenia możliwych przyczyn trudności
- zaplanowanie pomocy w przedszkolu
- zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu
- ponowne przeprowadzenie badań diagnostycznych - ocena efektywności podjętych działań w celu wyeliminowania trudności
- w przypadku braku poprawy poinformowanie rodzica o konieczności przeprowadzenia szczegółowych badań pedagogicznych lub psychologicznych w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie dalszej pomocy w przedszkolu
Dziecko posiadające opinię z poradni:
- zaplanowanie możliwych w przedszkolu działań realizujących zalecenia zawarte w opinii
- pisemne poinformowanie rodziców o sposobie realizacji zaleceń zawartych w opinii
- zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem (udzielenie wskazówek)
- monitorowanie postępów dziecka (arkusz obserwacji)
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej
- ocena efektywności podjętych działań.
Dziecko posiadające orzeczenie z poradni:
- opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu przez Zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem
- dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
- ocena efektywności udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Dziecko przejawiające uzdolnienia:
- analiza arkusza obserwacji (poziom umiejętności zdecydowanie wyższy od poziomu grupy),analiza wytworów dziecka
- poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i zauważonych uzdolnieniach
- zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zapisania na dodatkowe zajęcia,wykorzystanie oferty edukacyjnej np. poradni, instytucji kulturalnych
- wspieranie zainteresowań i uzdolnień w przedszkolu.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
Dla dziecka przejawiającego trudności w określonej sferze rozwojowej:
- nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem,
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego opinię z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w opinii - nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
- zgłoszenie dziecka do psychologa z poradni opiekującego się przedszkolem
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego orzeczenie z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu
- prowadzenie zajęć specjalistycznych wymaga dodatkowych, udokumentowanych kwalifikacji
- o terminie i czasie trwania zajęć specjalistycznych rodzice informowani są na piśmie
- efekty terapii uzależnione są od: stopnia zaburzeń i dysfunkcji dziecka, jego motywacji i zaangażowania oraz współpracy z rodzicami
- o zakończeniu terapii decyduje specjalista w porozumieniu z dyrektorem przedszkola
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola, ).
Dla dziecka uzdolnionego:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie ciekawych zajęć, tworzenie kącików zainteresowań, udział
w konkursach i zawodach, - dostarczanie wiedzy na temat zróżnicowanych form wyrażania siebie
- stwarzanie okazji do niekonwencjonalnego zastosowania własnych umiejętności zdolności, sytuacji wymagających twórczego myślenia
- udział rodziców w zajęciach otwartych i warsztatach,
- pomocy dziecku w przygotowaniu i udziale w konkursach, przeglądach,
- ustaleniu wspólnych kierunków działań,
- włączanie rodziców w zorganizowanie i urządzenie przestrzeni w przedszkolu sprzyjającej rozwijaniu uzdolnień dziecka.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania, które Państwo jako rodzice zadajecie :
1. Czy rodzic musi wyrazić zgodę na pomoc psychologiczno-pedagogiczna?
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola, gwarantowanym ustawowo (art. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe) i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez psychologa.
Niezbędna pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem (§ 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Do zadań psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy m.in. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
(§ 24 pkt 8 ww. rozporządzenia).
Przepisy nie uzależniają powyższych działań od uzyskania zgody rodziców. Są one bowiem elementem organizacji warunków uczenia się tak, by uczeń realizował podstawę programową odpowiednio do swoich możliwości.
Korzystanie z pomocy – nieodpłatne i dobrowolne
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, korzystanie z pomocy w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Teoretycznie więc można sobie wyobrazić, że rodzice wyrażą sprzeciw wobec działań lub rezygnację. Jednak takie działanie byłoby ze szkodą dla dziecka i mogłoby się wiązać potencjalnie z zawiadomieniem sądu rodzinnego o niewłaściwie wykonywanej władzy rodzicielskiej.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) - § 3, § 20 ust. 3, § 24 pkt 8.
2. Czy rodzic może zrezygnować z jakiejś formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Rodzic ma prawo zrezygnować z udzielania jego dziecku proponowanej przez przedszkole formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole nie ma prawa do tego, by zmusić rodzica do wyrażenia zgody w tej sprawie
(§ 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.)
3. Czemu muszę iść z dzieckiem do Poradni?
Zdarzają się sytuacje, gdy pomoc pedagogów pracujących w przedszkolu jest niewystarczająca. Wówczas prosimy rodziców o wizytę u psychologa w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, który opiekuje się naszym przedszkolem. Dzięki takiej konsultacji rodzice otrzymują pełniejszą wiedzę o dziecku. Możemy wówczas lepiej pomagać. Dla niektórych dzieci konieczne jest uczęszczanie na zajęcia specjalistyczne do Poradni np. terapia integracji sensorycznej, terapia ręki i inne.
4.Ile czasu dziecko będzie objęte pomocą psychologiczno - pedagogiczną?
Udzielanie pomocy trwa do czasu, gdy dziecko wyrówna prezentowane wcześniej trudności - nauczyciele dokonują ciągłej obserwacji przyrostu umiejętności. Zajęcia logopedyczne natomiast są prowadzone do chwili, gdy dziecko utrwali nowe umiejętności i jego mowa będzie zgodna z normą dla danego wieku.
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele i logopeda oceniają przebieg rozwoju dziecka. Jeśli jakieś umiejętności odbiegają od normy dla danego wieku, wówczas nauczyciele i logopeda we współpracy z rodzicami podejmują działania mające na celu wyrównywanie trudności dziecka lub wspieranie jego predyspozycji.
Jeżeli mają jeszcze Państwo jakiekolwiek pytania zapraszamy do kontaktu .
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!